ფორმულა 1-ის სიახლეები ნახეთ საიტ ავტო პანორამა/ავტო მოტორზე

ფორმულა 1-ის სიახლეები ნახეთ საიტ ავტო პანორამა/ავტო მოტორზე
ფორმულა 1-ის სიახლეები ნახეთ საიტ ავტო პანორამა/ავტო მოტორზე

Tuesday, November 24, 2009

2010 წლის სეზონის რეგლამენტი

Formula 1 2010

24 ნოემბერი

მომავალი სეზონისთვის, ფორმულა 1-ის ტექნიკურ რეგლამენტში შეტანილი ცვლილებები არც ისეთი მნიშვნელოვანია, როგორც შარშანდელი. ძირითადი შეზღუდვები და აეროდინამიკის რეგლამენტი უცვლელია. მაგრამ მანქანები აუცილებლად შეიცვლება, რადგან ახალი სეზონიდან, რბოლის დროს საწვავის შევსება იკრძალება, რაც ავზების მოცულობის ზრდას და მანქანების ბაზის შეცვლას გამოიწვევს. ასევე იცვლება წინა საბურავების ზომები.
შეგახსენებთ, რომ სლიკის ტიპის საბურავების გამოყენება შარშანდელს მერეა დაშვებული. მაგრამ ერთი წლის წინ, საერთაშორისო საავტომობილო ფედერაციის (FIA) ტექნიკურმა კომისიამ გადაწყვიტა, რომ საბურავების ზომები უცვლელად დაეტოვებინა. ამან კი გუნდებს ბევრი პრობლემა შეუქმნა.

კერძოდ, პირველივე ტესტებზე გამოჩნდა, რომ წინა საბურავები უკანაზე გაცილებით უკეთ იჭერდა გზას. მაგრამ სეზონის წინ, რეგლამენტის შეცვლა არ გამოდიოდა, რის გამოც, გუნდებს პრობლემის გზადაგზა მოგვარებამ მოუწიათ. ისინი პრობლემის მოგვარებას წონის გადანაწილებით ცდილობდნენ, მაგრამ ამით მიზანს ყოველთვის ვერ აღწევდნენ.

ახალი სეზონიდან, წინა საბურავების სიგანე შემცირდება, რის შემდეგაც, წინა და უკანა საბურავებს შორის დატვირთვა უფრო თანაბრად განაწილდება. თუმცა, გუნდებს აეროდინამიკის შეცვლაზე მუშაობა მაინც მოუწევთ - სიგანის შემცირების გამო, წინა საბურავის ირგვლივ მოძრავი ჰაერის ნაკადის საგრძნობლად შეიცვლება.

საწვავის შევსების აკრძალვა ორი მიზეზითაა გამოწვეული. ჯერ ერთი, ასე ბოქსებში ვიზიტები გაცილებით უსაფრთხო გახდება. მეორეც, ნაკლები იქნება ტაქტიკური ბრძოლა და პილოტებს გაცილებით თანაბარ პირობებში მოუწევთ ასპარეზობა. ამასთან, მათ ძრავის და საბურავების გაფრთხილებაც დასწირდებათ.

რას შეცვლის ეს? პირველ რიგში იმას, რომ სტარტზე მანქანები დაახლოებით 100 კილოგრამით მძიმე იქნება. მათ წონებს შორის სხვაობა კი მინიმუმზე დავა. ასე რომ, სიმსუბუქის გამო უპირატესობას ვეღარავინ მიიღებს. შესაბამისად, საბურავებსაც დაახლოებით ერთდროულად შეცვლიან. რაც მთავარია, წინა პლანზე გადმოიწევს პილოტების ოსტატობა!

ახალ სეზონში ასევე იკრძალება ბორბლების ხუფების გამოყენებაც. ასეთი ხუფები პირველად ”ფერარიმ” გამოიყენა 2006 წელს. მაშინ ასეთი აეროდინამიკური ელემენტის გამოყენებამ ბევრი ეჭვი დაბადა, მაგრამ FIA-მ ამას წაუყრუა და სულ მალე, იგივე ხუფები სხვა გუნდების მანქანებზეც გამოჩნდა.

ერთი შეხედვით, ამ ხუფებს რა ხეირი უნდა მოეტანა, მაგრამ რეალობა სულ სხვა იყო. ჯერ ერთი, მათი მეშვეობით, სამუხრუჭე სისტემის გაგრილება უმჯობესდებოდა. მეორეც, მცირდებოდა საბურავების ჰაერისადმი წინააღმდეგობა და ჰაერის ნაკადიც უფრო მოწესრიგებულად უვლიდა მათ გარშემო. ამის შედეგი კი წრეზე მოგებული საშუალოდ ორი მეათედი წამი იყო.

წელს კი გაირკვა, რომ ბორბლრბის ხუფების წყალობით, წინ მიმავალი მანქანა მდევარს ჰაერის არასასურველ ნაკადს უტოვებდა, რაც ისედაც ძნელ გასწრებას კიდევ უფრო ართულებდა. მოკლედ, გუნდებმა ამ ხუფების აკრძალვაზე შეთანხმებას მიაღწიეს.

იცვლება კვალიფიკაციის ფორმატიც. ამის მთავარი მიზეზი გუნდების რაოდენობის ზრდა და რბოლისას საწვავის შევსების აკრძალვაა.

კვალიფიკაციის პირველი სესია 20 წუთს გაგრძელდება და მისი შედეგების შესაბამისად, რვა ყველაზე ნელი მანქანა ასპარეზობას აღარ გააგრძელებს. დანარჩენი ყველა შედეგი კი ანულირდება.

მეორე სესია 15 წუთს გაგრძელდება და მასში მონაწილეობას 18 მანქანა მიიღებს. აქედან 8 ყველაზე ნელი ასპარეზობას შეწყვეტს, დანარჩენი ათის შედეგი კი უქმდება.

მესამე სესია 10-წუთიანია. მის მონაწილე პილოტებს დაცლილი ავზებით ასპარეზობის უფლება აქვთ, რაც იმას ნიშნავს, რომ კვალიფიკაციაზე ტაქტიკურ ბრძოლებს ადგილი აღარ ექნება. სამაგიეროდ, რბოლის წინ, მათ საწვავის ჩასხმის უფლება მიეცემათ.

რა თქმა უნდა, აზრი დაეკარგება რბოლის წინ მანქანების წონების გამოქვეყნებას - ყველა მეტნაკლებად თანაბარი სიმძიმისა იქნება.

სიახლე ეხება სისტემა კერს-ის გამოყენებასაც და ეს სიახლეც გუნდებმა შეთანხმებით შემოიღეს. ფორმალურად, რეგლამენტი არ კრძალავს კინეტიკური ენერგიის რეკუპერაციის გამოყენებას. მაგრამ გუნდებმა მოილაპარაკეს, რომ მერმის მას არ გამოიყენებენ. მაგრამ ამის მიუხედავად, მანქანების მინიმალური წონა მაინც გაიზარდა.

მომავალი სეზონიდან, სარბოლი უქმეების ნებისმიერ დროს, მანქანის წონა არ უნდა იყოს 620 კილოგრამზე ნაკლები. წონის გეგმიური, სავალდებულო შემოწმება სარბოლი უქმეების დაწყებამდე, ტექნიკური კონტროლის დროს ხდება. ასევე შესაძლებელია მანქანების შემთხვევითი შემოწმებებიც. რბოლის შემდეგ კი აონვა ისევ სავალდებულოა.

No comments:

Post a Comment